ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Αθήνα 3 Σεπτεμβρίου 2010
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ, ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ Αριθ. Πρωτ.: 50070
& ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΑΝΑΠΤ. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΛΟΓΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΕΚΛΟΓΩΝ
ΠΡΟΣ:
Ταχ. Διεύθυνση: Ευαγγελιστρίας 2 Όπως Πίνακας Αποδεκτών
Ταχ. Κώδικας: 101 83
Πληροφορίες: Ε. Κουτούκη
Τηλέφωνο: 210 3741132
Fax: 210 3741140
e-mail: te.ekloges@ypes.gr
Αριθ. Εγκυκλίου: 21
ΘΕΜΑ: «Εκλογικές δαπάνες, διαχείριση και δημοσιότητα των οικονομικών των περιφερειακών και δημοτικών συνδυασμών και των υποψηφίων ενόψει των αυτοδιοικητικών εκλογών της 7ης Νοεμβρίου 2010. Οριοθέτηση προεκλογικής περιόδου»
Η ψήφιση του Ν. 3870/2010 «Εκλογικές δαπάνες συνδυασμών και υποψηφίων κατά τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές και έλεγχος αυτών» και η άμεση εφαρμογή του στις προσεχείς δημοτικές και περιφερειακές εκλογές αποτελεί μια σημαντική τομή στην εκλογική διαδικασία.
.
Περαιτέρω, είναι γνωστό ότι με το Ν.3852/2010 «Πρόγραμμα Καλλικράτης» κατοχυρώθηκε θεσμικά ο νέος χάρτης της αυτοδιοίκησης στην Ελλάδα με τη δημιουργία μεγάλων και ισχυρών Ο.Τ.Α., τη θεμελίωση των νέων αιρετών περιφερειακών αυτοδιοικήσεων και την ανασυγκρότηση της αποκεντρωμένης κρατικής διοίκησης.
Η εφαρμογή αυτής της μεγάλης μεταρρύθμισης θα παρέμενε ατελής, αν δεν συνοδευόταν από συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που θα ενισχύσουν την διαφάνεια της εκλογικής διαδικασίας, από την οποία θα προκύψουν οι νέες δημοτικές και περιφερειακές αρχές.
Επίσης, διασφαλίζεται η επικράτηση των αρχών της ισονομίας, της ισοπολιτείας, της ίσης μεταχείρισης και της παροχής ίσων ευκαιριών στους συνδυασμούς και τους υποψηφίους στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές.
Ο Ν.3870/2010 (ΦΕΚ Α’/138) «Εκλογικές δαπάνες συνδυασμών και υποψηφίων και έλεγχος αυτών, κατά τις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές» αποτελεί την αναγκαία προσαρμογή των αρχών αυτών στα νέα δεδομένα που δημιουργεί η εφαρμογή του προγράμματος «Καλλικράτης» και συνιστά σημαντική παρέμβαση προς την κατεύθυνση της εμβάθυνσης των αρχών της διαφάνειας και της ισονομίας και της κατοχύρωσης της ανεξαρτησίας των επιτροπών ελέγχου.
Σημειώνεται ότι, στο ρυθμιστικό πεδίο του νόμου αυτού, εμπίπτουν οι υποψήφιοι περιφερειάρχες, αντιπεριφερειάρχες, δήμαρχοι, περιφερειακοί και δημοτικοί σύμβουλοι.
Ειδικότερα:
1. ΕΣΟΔΑ ΚΑΙ ΔΑΠΑΝΕΣ ΣΥΝΔΥΑΣΜΩΝ ΚΑΙ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ
Με τα άρθρα 1 και 2, του ανωτέρω νόμου επαναπροσδιορίζεται η έννοια των εσόδων και δαπανών των περιφερειακών και δημοτικών συνδυασμών και των υποψηφίων συμβούλων.
ΕΣΟΔΑ: Έσοδα για τους συνδυασμούς και για τους υποψηφίους, νοούνται πλέον ποσά που προέρχονται μόνο από εισφορές φυσικών προσώπων που χορηγούνται σε αυτούς για τις ανάγκες της προεκλογικής περιόδου.
Ωστόσο καταργείται η δυνατότητα των συνδυασμών για εξεύρεση πόρων μέσω της διάθεσης κουπονιών, ενώ επιτρέπεται η διάθεση ονομαστικοποιημένων διπλότυπων εισιτηρίων εκδηλώσεων ως συνήθης πρακτική ευρείας χρήσης. Τα διπλότυπα εισιτήρια αριθμούνται και θεωρούνται από τη Δ.Ο.Υ. της έδρας της περιφέρειας ή του δήμου και στα στελέχη τους αναγράφονται υποχρεωτικά το όνομα, το επώνυμο, το πατρώνυμο, ο ΑΦΜ και ο αριθμός δελτίου ταυτότητας (ΑΔΤ) ή του διαβατηρίου του προσώπου στο οποίο διατίθεται. Η δυνατότητα αυτή της διάθεσης διπλότυπων εισιτηρίων εκδηλώσεων παρέχεται και στους υποψήφιους.
Η διάθεση των εισιτηρίων αυτών, γίνεται υπό τον περιορισμό του ανωτάτου ορίου χρηματοδότησης των συνδυασμών και των υποψηφίων από το ίδιο πρόσωπο (2.000 και 500 ευρώ αντίστοιχα), σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 4 παρ.1 και 2 του νόμου αυτού. Τα συνολικά έσοδα από τη διάθεση των εισιτηρίων αυτών, δεν πρέπει να υπερβαίνουν το 1/3 και το 1/5 αντίστοιχα του ανωτάτου ορίου δαπανών συνδυασμών και υποψηφίων.
ΔΑΠΑΝΕΣ: Δαπάνες των συνδυασμών και των υποψηφίων είναι τα ποσά που δαπανώνται για την προετοιμασία, τις ανάγκες και τη διεξαγωγή του προεκλογικού αγώνα.
Στις εκλογικές δαπάνες, θα πρέπει να συνυπολογίζονται ακόμη και οι παροχές και διευκολύνσεις των συνδυασμών και των υποψηφίων, οι οποίες αποτιμώνται σε χρήμα.
Σε αυτή την κατηγορία της έμμεσης οικονομικής ενίσχυσης, συμπεριλαμβάνεται η διάθεση ή παραχώρηση δωρεάν ή με μειωμένο αντάλλαγμα αγαθών ή υπηρεσιών που αφορούν π.χ τη χρήση από τους συνδυασμούς ακινήτων ως εκλογικών κέντρων, την έκδοση φυλλαδίων και τα ταχυδρομικά τέλη για την αποστολή τους, την προβολή διαφημιστικών μηνυμάτων στον τύπο, στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, σε διαδικτυακούς τόπους κ.ο.κ. Για τον καθορισμό των κατηγοριών των παροχών και διευκολύνσεων και για κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια, θα εκδοθεί κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών, η οποία και θα σας κοινοποιηθεί.
ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΙ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΙ: Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της διαφάνειας στην οικονομική διαχείριση και στις πηγές άντλησης εσόδων, παραμένει η υποχρέωση των συνδυασμών για διακίνηση των εσόδων και δαπανών μέσω τραπεζικών λογαριασμών (σε τράπεζες εγκατεστημένες στην Ελλάδα), που τηρούνται στο όνομα του επικεφαλής του συνδυασμού υποψηφίου περιφερειάρχη ή δημάρχου ή του οικονομικού διαχειριστή. Ωστόσο όμως, η συγκεκριμένη πρόβλεψη εισάγει ορισμένες καινοτομίες που την διαφοροποιούν μερικώς από την προηγούμενη και συνεπώς θα πρέπει να ληφθούν υπόψη τα ακόλουθα για την τήρηση των τραπεζικών λογαριασμών:
1. Η υποχρέωση τήρησης τραπεζικών λογαριασμών ισχύει πλέον και για τους υποψήφιους συμβούλους.
2. Όλα τα έσοδα των συνδυασμών και των υποψηφίων με την επιφύλαξη των εσόδων από εισιτήρια εκδηλώσεων, διακινούνται πια μέσω τραπεζικών λογαριασμών, δηλαδή σε ποσοστό 100% του συνολικού ύψους τους (και όχι σε ποσοστό 80%, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα).
3. Οι δαπάνες των συνδυασμών και των υποψηφίων διακινούνται ομοίως μέσω τραπεζικών λογαριασμών, σε ποσοστό 95% του συνολικού ύψους τους (και όχι σε ποσοστό 80%, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα).
4. Το ύψος του λογαριασμού δεν πρέπει να υπερβεί το ανώτατο όριο δαπανών των συνδυασμών και των υποψηφίων. Προβλέπεται επίσης και ο τρόπος κατάθεσης στους ανωτέρω λογαριασμούς.
Οι επικεφαλής των συνδυασμών και οι οριζόμενοι από αυτούς διαχειριστές, καθώς και οι υποψήφιοι οφείλουν να προβούν στο άνοιγμα αυτοτελών λογαριασμών σε νόμιμα λειτουργούσες στη χώρα τράπεζες και υποκαταστήματα αυτών, μέσω των οποίων θα διακινούνται τα έσοδα και οι δαπάνες των συνδυασμών κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου.
Τα ανωτέρω πρόσωπα, θα πρέπει να γνωστοποιήσουν τους λογαριασμούς αυτούς στην Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων της οικείας Περιφέρειας προκειμένου να ασκήσει τα ελεγκτικά της καθήκοντα.
Οι Επιτροπές Ελέγχου Δαπανών, θα πρέπει να απευθύνονται στις οικείες τράπεζες προκειμένου να διακριβώσουν την κίνηση των λογαριασμών των συνδυασμών και των υποψηφίων. Με σχετικό έγγραφό μας, ζητείται από την Ελληνική Ένωση Τραπεζών, να διευκολύνουν οι τράπεζες το έργο των Επιτροπών Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων.
2. ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ ΝΟΜΟΥ
Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.6 του άρθρου 1 του νόμου αυτού, οριοθετείται η διάρκεια της προεκλογικής περιόδου σε τέσσερις (4) μήνες πριν από την ημέρα διεξαγωγής των εκλογών, ενώ ειδικότερα μόνο για την πρώτη εφαρμογή του νόμου αυτού, η προεκλογική περίοδος αρχίζει από τη δημοσίευσή του, δηλ. από την 9η Αυγούστου 2010.
Η προεκλογική περίοδος για την προβολή των υποψηφίων στα ηλεκτρονικά Μ.Μ.Ε και στο διαδίκτυο (με εξαίρεση τις προσωπικές ιστοσελίδες τους) αρχίζει δύο (2) μήνες πριν από την ημέρα των εκλογών, δηλαδή από 7 Σεπτεμβρίου 2010, όπως ειδικότερα ορίζουν οι διατάξεις του άρθρου 6 του νόμου αυτού.
3. ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΡΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΣΥΝΔΥΑΣΜΩΝ ΚΑΙ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ
Με το άρθρο 3, τίθενται περιορισμοί και απαγορεύσεις στη χρηματοδότηση και σε κάθε είδους παροχές, για τους συνδυασμούς και τους υποψηφίους από:
Φυσικά πρόσωπα που είναι οφειλέτες των οικείων ΟΤΑ (Ν.Α και δήμων) για ποσό άνω των 1.000 ευρώ (και όχι άνω των 3.000 ευρώ που προβλεπόταν μέχρι τώρα)
ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ και ιδρύματα
ΟΤΑ κάθε βαθμού, ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ αυτών
Φυσικά πρόσωπα τα οποία είναι ιδιοκτήτες ή εκδότες ημερησίων ή περιοδικών εντύπων πανελλήνιας ή τοπικής κυκλοφορίας ή ιδιοκτήτες ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών ή ιδιοκτήτες διαδικτυακών και τηλεπικοινωνιακών φορέων, καθώς και από συζύγους και κατιόντες αυτών.
Φυσικά πρόσωπα τα οποία είναι υπάλληλοι των οικείων ΟΤΑ ή των αντιστοίχων νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου αυτών.
Επίσης, δεν επιτρέπεται η λήψη τραπεζικών δανείων με σκοπό τη χρηματοδότηση συνδυασμών και υποψηφίων.
Με το άρθρο 4 καθορίζεται το ανώτατο όριο χρηματοδότησης των συνδυασμών και των υποψηφίων κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, από το ίδιο φυσικό πρόσωπο. Συγκεκριμένα:
• Η χρηματοδότηση των συνδυασμών δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 2.000 ευρώ.
• Το αντίστοιχο ποσό για τους υποψηφίους δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 500 ευρώ.
Σε περίπτωση μη τήρησης των οικείων διατάξεων προβλέπονται και οι αντίστοιχες κυρώσεις.
Οι περιορισμοί του άρθρου αυτού ευνοούν την ανάπτυξη του ισότιμου ανταγωνισμού και την οριοθέτηση της οικονομικής συμμετοχής της κάθε πηγής στα πλαίσια της ιδιωτικής χρηματοδότησης, ενώ θεσπίζονται και οι αντίστοιχες κυρώσεις στους παραβάτες.
4. ΧΩΡΟΙ ΥΠΑΙΘΡΙΑΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ ΜΗΝΥΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΣΥΝΔΥΑΣΜΩΝ
Με το άρθρο 5, προβλέπεται ότι για τη χρήση των χώρων που θα διατίθενται για την προεκλογική προβολή των μηνυμάτων των συνδυασμών, θα εφαρμόζονται ανάλογα οι διατάξεις του άρθρου 9 του Ν.3023/2002. Σε εφαρμογή των διατάξεων αυτών, θα εκδοθεί η προβλεπόμενη απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, με την οποία καθορίζεται ο τρόπος χρήσης των χώρων για την προεκλογική προβολή των συνδυασμών. Εκτός των χώρων αυτών, απαγορεύεται η χρήση (ανάρτηση, επικόλληση κ.λ.π.) πάσης φύσεως εκλογικού υλικού.
5. ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΠΡΟΒΟΛΗ ΣΥΝΔΥΑΣΜΩΝ ΚΑΙ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ
Με το ίδιο άρθρο 5, καθορίζονται οι περιορισμοί και οι προϋποθέσεις για την προεκλογική προβολή των περιφερειακών και δημοτικών συνδυασμών. Ειδικότερα:
• Για τους δημοτικούς συνδυασμούς επιτρέπεται η σύσταση ενός (1) εκλογικού κέντρου για κάθε εκλογική περιφέρεια.
• Για τους περιφερειακούς συνδυασμούς επιτρέπεται η σύσταση ενός (1) εκλογικού κέντρου για κάθε εκλογική περιφέρεια με εξαίρεση την περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου που επιτρέπεται ένα ανά νομό.
• Απαγορεύεται η ανάρτηση ή επικόλληση αεροπανώ, πανώ, αφισών και κάθε άλλου είδους υλικού προβολής, πέραν των χώρων που θα οριστούν για τους σκοπούς αυτούς, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 9 του Ν.3023/2002. Ωστόσο, επιτρέπεται η ανάρτηση αφισών μόνο στους χώρους αυτούς, καθώς και μέσα στο χώρο των εκλογικών κέντρων.
• Δεν επιτρέπεται η χρήση μεγαφωνικών εγκαταστάσεων σε χώρους που γειτνιάζουν με νοσηλευτικά ιδρύματα και σχολεία, ενώ οι ώρες λειτουργίας και η κλίμακα έντασης καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Προστασίας του Πολίτη.
• Απαγορεύεται η διακίνηση κάθε μορφής ένθετων φυλλαδίων μέσω του τύπου, καθώς και η διανομή τους από υπηρεσίες του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Ωστόσο, δεν εμποδίζονται οι συνδυασμοί να διακινούν οι ίδιοι το σχετικό υλικό στους χώρους αυτούς ή μέσω ταχυδρομικών αποστολών, διαδικτύου κ.λ.π.
• Δεν επιτρέπεται επίσης η προώθηση προεκλογικού υλικού μέσω του συστήματος διακίνησης της αλληλογραφίας του Δημοσίου, των Ν.Π.Δ.Δ., των Ν.Π.Ι.Δ. του δημόσιου τομέα, των Ν.Π.Δ.Δ. των Ο.Τ.Α και των επιχειρήσεών τους.
• Την παραμονή και την ημέρα των εκλογών, απαγορεύονται οι προεκλογικές συγκεντρώσεις, η πραγματοποίηση ομιλιών, η χρήση κάθε μέσου διαφήμισης (π.χ αφίσες, έντυπο υλικό), ραδιοτηλεοπτικής προβολής και προβολής στο διαδίκτυο.
Στο άρθρο 6 αναφέρονται οι απαγορεύσεις κατά την προεκλογική προβολή για τους υποψήφιους αντιπεριφερειάρχες, περιφερειακούς και δημοτικούς συμβούλους, ήτοι:
Απαγορεύεται η λειτουργία εκλογικών κέντρων από υποψηφίους ή από τρίτους χάριν αυτών.
Απαγορεύεται η λειτουργία εντευκτηρίων και εκλογικών γραφείων από υποψηφίους ή από τρίτους χάριν αυτών.
Για τους ανωτέρω αναφερόμενους υποψηφίους, δεν επιτρέπεται επίσης η παραχώρηση της χρήσης ή μίσθωση υπαίθριων ή στεγαζόμενων χώρων, από και προς τρίτους, για τη λειτουργία εκλογικών κέντρων, εκλογικών γραφείων και εντευκτηρίων κάθε μορφής.
Απαγορεύεται η ανάρτηση αφισών, γιγαντοαφισών, πανώ, αεροπανώ, φωτογραφιών και κάθε άλλου είδους προβολής σε εξωτερικούς δημόσιους ή ιδιωτικούς χώρους και σε αυτοκινούμενα μέσα
Απαγορεύεται η εγκατάσταση πρόσκαιρων κατασκευών οποιασδήποτε μορφής.
Επίσης απαγορεύεται η χρήση χρωστικών ουσιών και η αναγραφή συνθημάτων σε οιονδήποτε εξωτερικό χώρο.
Οι ανωτέρω περιορισμοί που αναφέρονται στη διακίνηση φυλλαδίων και λοιπού προεκλογικού υλικού από τους συνδυασμούς, ισχύουν και για τους υποψηφίους.
Απαγορεύεται η διακίνηση κάθε μορφής ένθετων φυλλαδίων μέσω του τύπου, καθώς και η διανομή τους από τις υπηρεσίες του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Οι υποψήφιοι μπορούν όμως να διακινούν το σχετικό υλικό προβολής τους δια χειρός στους ανωτέρω χώρους ή σε άλλους χώρους ή μέσω ταχυδρομικών αποστολών, διαδικτύου κ.λ.π.
Δεν επιτρέπεται επίσης η προώθηση προεκλογικού υλικού μέσω του συστήματος διακίνησης της αλληλογραφίας του Δημοσίου, των Ν.Π.Δ.Δ., των Ν.Π.Ι.Δ. του δημόσιου τομέα, των Ν.Π.Δ.Δ. των Ο.Τ.Α και των επιχειρήσεών τους.
6. ΠΡΟΒΟΛΗ ΚΑΙ ΕΜΦΑΝΙΣΕΙΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΣΤΑ Μ.Μ.Ε. ΚΑΙ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Με τις ρυθμίσεις του ίδιου άρθρου 6 του νόμου αυτού, η προεκλογική περίοδος για την προβολή και τις εμφανίσεις των επικεφαλής των συνδυασμών, των υποψήφιων αντιπεριφερειαρχών και περιφερειακών και δημοτικών συμβούλων στα ΜΜΕ και στο διαδίκτυο, προσδιορίζεται ειδικότερα στους δύο (2) μήνες πριν από τη διεξαγωγή των εκλογών, δηλαδή από την 7η Σεπτεμβρίου 2010.
Στην έννοια των εμφανίσεων υπάγονται οι συνεντεύξεις, η συμμετοχή σε κάθε είδους εκπομπές όπως π.χ. πάνελ διαλόγου, δελτία ειδήσεων, ψυχαγωγικά προγράμματα, η κάλυψη της προεκλογικής τους δραστηριότητας σε περίπτωση υποβολής σχετικού αιτήματος κ.λ.π. Κατά τη διάρκεια του διμήνου αυτού, ισχύουν οι ακόλουθοι περιορισμοί για τα ανωτέρω πρόσωπα:
1. Απαγορεύεται η άμεση ή έμμεση παρουσίαση εκπομπών που μεταδίδονται από δημόσια και ιδιωτικά ηλεκτρονικά ΜΜΕ ελεύθερης λήψης και από το διαδίκτυο.
2. Οι εμφανίσεις τους σε κάθε είδους εκπομπές των δημόσιων και ιδιωτικών ηλεκτρονικών ΜΜΕ ελεύθερης λήψης, σε φορείς παροχής κάθε μορφής συνδρομητικών τηλεοπτικών υπηρεσιών καθώς και στο διαδίκτυο, καθορίζονται ως εξής:
2 φορές σε κάθε ηλεκτρονικό ΜΜΕ εθνικής εμβέλειας
1 φορά σε κάθε ηλεκτρονικό ΜΜΕ τοπικής ή περιφερειακής εμβέλειας
1 φορά σε διαδικτυακούς τόπους και ιστοσελίδες
Σε περίπτωση τυχόν εκτάκτων και απρόβλεπτων γεγονότων, δεν λογίζονται ως εμφανίσεις οι σχετικές δηλώσεις και η ενημέρωση που παρέχεται από τα αιρετά μονοπρόσωπα όργανα της Αυτοδιοίκησης στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων τους.
Εξαίρεση από την ανωτέρω ρύθμιση που προβλέπει τον αριθμό των εμφανίσεων, αποτελεί η δυνατότητα των επικεφαλής των συνδυασμών και των υποψήφιων αντιπεριφερειαρχών να συμμετέχουν χωρίς περιορισμό σε εκπομπές με οργανωμένες συζητήσεις εφόσον:
α) Μέχρι την ανακήρυξη των συνδυασμών από το αρμόδιο πρωτοδικείο (23 Οκτωβρίου 2010), έχει διασφαλιστεί η συμμετοχή τουλάχιστον 3 ακόμη συνυποψήφιών τους στις συζητήσεις αυτές και
β) Μετά την ανακήρυξη, η ανωτέρω προϋπόθεση καταλαμβάνει τα 2/3 των ανακηρυχθέντων.
γ) Σε περίπτωση επαναληπτικής εκλογής, μετέχουν υποχρεωτικά οι επικεφαλής και των δύο συνδυασμών.
Σημειώνεται ότι για τις εμφανίσεις των υποψηφίων, απαγορεύεται η καταβολή εκλογικής δαπάνης ανεξαρτήτως ποσού προς τα Μ.Μ.Ε. και τους παρόχους υπηρεσιών διαδικτύου καθώς και οποιοδήποτε άλλο οικονομικό αντάλλαγμα. Τυχόν αποδεδειγμένη πραγματοποίηση των ανωτέρω, επιφέρει την έκπτωση από το αξίωμα του υποψηφίου και ποινή φυλάκισης για τους ιδιοκτήτες ή νόμιμους εκπροσώπους των αντίστοιχων μέσων.
7. ΑΝΩΤΑΤΟ ΟΡΙΟ ΕΚΛΟΓΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΣΥΝΔΥΑΣΜΩΝ ΚΑΙ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ
Με το άρθρο 7, θεσμοθετείται το ανώτατο όριο των εκλογικών δαπανών των συνδυασμών και των υποψηφίων, με απώτερο στόχο να διασφαλιστούν ίσες ευκαιρίες προβολής για τους ενδιαφερόμενους και να δημιουργηθούν ομαλές συνθήκες τοπικού πολιτικού ανταγωνισμού. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο εκλογικών δαπανών των υποψηφίων και συνδυασμών, προσδιορίζεται βάσει του πραγματικού πληθυσμού της οικείας εκλογικής περιφέρειας (περιφερειακής ενότητας ή δήμου) του υποψηφίου και του αντίστοιχου συντελεστή, με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση επαναληπτικών εκλογών, είτε δημοτικών είτε περιφερειακών, το ανώτατο όριο δαπανών για τους δύο συνδυασμούς, αυξάνεται κατά 10%.
Α’. Περιφερειακές εκλογές:
Α.1. Ανώτατο όριο δαπανών των συνδυασμών:
Για τον υπολογισμό του ανώτατου ορίου δαπανών των συνδυασμών στις περιφερειακές εκλογές, αθροίζονται τα επιμέρους ανώτατα όρια δαπανών του κάθε υποψηφίου. Σημειώνεται ότι, στο ανώτατο όριο δαπανών του κάθε συνδυασμού συμπεριλαμβάνονται και οι δαπάνες του υποψήφιου περιφερειάρχη και αντιπεριφερειάρχη.
Παράδειγμα:
Στον Πίνακα 1 που ακολουθεί, καταγράφεται αναλυτικά το ανώτατο όριο δαπανών των συνδυασμών για τις περιφερειακές ενότητες της περιφέρειας ΗΠΕΙΡΟΥ (ενδεικτικά).
(Πίνακας 1)
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΗΠΕΙΡΟΥ
Περιφερειακή Ενότητα
Πληθυσμός Σύνολο
Εδρών Αριθμός υποψηφίων (προσαύξηση 50%) Όριο δαπανών υποψηφίων Όριο δαπανών
συνδυασμού
Ιωαννίνων 170.239 24 36 3.500 126.000
Άρτας 78.134 11 17 2.500 42.500
Θεσπρωτίας 46.091 7 11 2.500 27.500
Πρέβεζας 59.356 9 14 2.500 35.000
Σύνολο 353.820 51 78 231.000
Α.2. Ανώτατο όριο δαπανών του υποψήφιου περιφερειάρχη, αντιπεριφερειάρχη και περιφερειακού συμβούλου:
Για τον καθορισμό του ανωτάτου ορίου δαπανών των υποψηφίων, πολλαπλασιάζεται το ποσό των 1.000 ευρώ επί συντελεστή που αντιστοιχεί στον πληθυσμό της οικείας εκλογικής περιφέρειας (περιφερειακής ενότητας), όπως προκύπτει και από τον κατωτέρω πίνακα:
(Πίνακας 2)
ΟΡΙΟ ΔΑΠΑΝΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ
Πληθυσμός εκλογικής περιφέρειας (κάτοικοι) Ποσό αναφοράς
Συντελεστής Όριο δαπανών
υποψηφίων (ευρώ)
Μέχρι 100.000 1.000 2,5 2.500
Μέχρι 150.000 1.000 3 3.000
Μέχρι 200.000 1.000 3,5 3.500
Άνω των 200.000 1.000 Αυξάνεται κατά 1 μονάδα ανά 100.000 κατοίκους
Παράδειγμα : (Πίνακας 3)
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΗΠΕΙΡΟΥ
Περιφερειακή Ενότητα Πραγματικός πληθυσμός Συντελεστής Όριο δαπανών υποψηφίων
Ιωαννίνων 170.239 3,5 3.500,00 €
Άρτας 78.134 2,5 2.500,00 €
Θεσπρωτίας 46.091 2,5 2.500,00 €
Πρέβεζας 59.356 2,5 2.500,00 €
Υπενθυμίζεται ότι στο ανώτατο όριο δαπανών των υποψηφίων για τις περιφερειακές εκλογές, συμπεριλαμβάνονται και τυχόν παροχές και διευκολύνσεις σε αυτούς, οι οποίες αποτιμώνται σε χρήμα σύμφωνα με τη σχετική ΚΥΑ.
Β’. Δημοτικές εκλογές:
Β.1. Ανώτατο όριο δαπανών των συνδυασμών:
Για τον υπολογισμό του ανώτατου ορίου δαπανών των συνδυασμών στις δημοτικές εκλογές, αθροίζονται τα επιμέρους ανώτατα όρια δαπανών του κάθε υποψηφίου και λαμβάνεται υπόψη ο αριθμός των εκλογικών περιφερειών του οικείου δήμου συν την κατά περίπτωση προσαύξηση, όπως εμφαίνεται στον πίνακα που ακολουθεί:
(Πίνακας 4)
ΔΑΠΑΝΕΣ ΣΥΝΔΥΑΣΜΩΝ ΣΤΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ
Σε δήμους με αριθμό
εκλογικών περιφερειών Όριο δαπανών Προσαύξηση
Από 1-3 Ισοδυναμεί με το
άθροισμα δαπανών
υποψηφίων –
Από 4-6 Άθροισμα δαπανών
υποψηφίων 20%
Από 7-10 Άθροισμα δαπανών
υποψηφίων 50%
Άνω των 10 Άθροισμα δαπανών
υποψηφίων 75%
Β.2. Ανώτατο όριο δαπανών των υποψήφιων δημάρχων και δημοτικών συμβούλων:
Για τον καθορισμό του ανωτάτου ορίου δαπανών των υποψηφίων, πολλαπλασιάζεται το ποσό των 1.000 ευρώ επί συντελεστή που αντιστοιχεί στον πληθυσμό της οικείας εκλογικής περιφέρειας, όπως προκύπτει και από τον παρακάτω πίνακα:
(Πίνακας 5)
ΔΑΠΑΝΕΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΣΤΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ
Πληθυσμός εκλογικής περιφέρειας (κάτοικοι) Σταθερό
ποσό Συντελεστής Όριο δαπανών
υποψηφίων (ευρώ)
Μέχρι 30.000 1.000 1,5 1.500
Μέχρι 60.000 1.000 2 2.000
Μέχρι 100.000 1.000 2,5 2.500
Μέχρι 150.000 1.000 3 3.000
Μέχρι 200.000 1.000 3,5 3.500
Άνω των 200.000 1.000 Αυξάνεται κατά 1 μονάδα ανά 100.000 κατοίκους
Και στην περίπτωση των δημοτικών εκλογών, στο ανώτατο όριο δαπανών των υποψηφίων συμπεριλαμβάνονται και τυχόν παροχές και διευκολύνσεις σε αυτούς, οι οποίες αποτιμώνται σε χρήμα σύμφωνα με την προαναφερθείσα ΚΥΑ. Σημειώνεται ακόμη ότι, στο ανώτατο όριο δαπανών του κάθε συνδυασμού συμπεριλαμβάνονται και οι δαπάνες του υποψήφιου δημάρχου, του οποίου το ανώτατο όριο είναι το ίδιο με αυτό των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων.
Για τον υπολογισμό του ανωτάτου ορίου δαπανών των συνδυασμών και των υποψηφίων για τις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές, εκδόθηκαν σχετικές αποφάσεις του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης με τις οποίες θα προσδιορίζονται ειδικότερα τα αντίστοιχα ποσά για κάθε εκλογική περιφέρεια, οι οποίες και επισυνάπτονται.
8. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΤΩΝ ΣΥΝΔΥΑΣΜΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ – ΤΗΡΟΥΜΕΝΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Ο τρόπος διαχείρισης των οικονομικών των συνδυασμών και των υποψηφίων, προσδιορίζεται στα άρθρα 8, 9, 10, και 11. Ειδικότερα:
8.1 Ορισμός διαχειριστή
Στο άρθρο 8, προβλέπεται ο υποχρεωτικός ορισμός προσώπου από τον υποψήφιο περιφερειάρχη ή δήμαρχο, ως διαχειριστή των οικονομικών του συνδυασμού, τα στοιχεία του οποίου γνωστοποιούνται οπωσδήποτε στην οικεία Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων.
Σημειώνεται ότι, ο ορισμός διαχειριστή δεν είναι υποχρεωτικός σε ΟΤΑ μέχρι 10.000 κατοίκους, οπότε τα καθήκοντα αυτά αναλαμβάνει ο επικεφαλής του συνδυασμού. Η εξουσία του διαχειριστή ολοκληρώνεται το αργότερο εντός έτους από τη διενέργεια των εκλογών με την περάτωση όλων των οικονομικών εκκρεμοτήτων και το κλείσιμο του τραπεζικού λογαριασμού. Οι υποψήφιοι είναι οι ίδιοι υπεύθυνοι για τη διαχείριση των οικονομικών τους.
Υπενθυμίζεται επίσης, ότι στις δημοτικές εκλογές και νομαρχιακές εκλογές του 2006, εφαρμόστηκε η διαδικασία χορήγησης ΑΦΜ για τους συνδυασμούς, η έκδοση του οποίου τεκμαιρόταν από τις διατάξεις του Ν.3202/2003. Ωστόσο, με τις διατάξεις της παρ.3 του άρθρου 8 του Ν.3870/2010 προβλέπεται για πρώτη φορά η θεσμική πλέον υποχρέωση των συνδυασμών να διαθέτουν ειδικό αυτοτελή Αριθμό Φορολογικού Μητρώου ΑΦΜ, ο οποίος εκδίδεται στο όνομα του συνδυασμού από την οικεία Δ.Ο.Υ. Για την έκδοσή του, υποβάλλεται στην οικεία Δ.Ο.Υ. σχετική γραπτή δήλωση από τον επικεφαλής του συνδυασμού ή τον διαχειριστή, στην οποία αναφέρεται η επωνυμία του συνδυασμού και το όνομα του επικεφαλής αυτού.
Ο ΑΦΜ του συνδυασμού ισχύει για όλη τη διάρκεια της περιφερειακής και δημοτικής περιόδου και διακόπτεται α) σε περίπτωση μη ανακήρυξης του συνδυασμού β) με τη λήξη της θητείας του στο τέλος της περιόδου.
8.2 Βιβλία εσόδων – δαπανών
Άρθρο 9: Θεσπίζεται η υποχρέωση των συνδυασμών να τηρούν ειδικό απλότυπο βιβλίο εσόδων – δαπανών, το οποίο θεωρείται κατά την έναρξη της προεκλογικής περιόδου από την Α’ Δ.Ο.Υ. της έδρας της οικείας περιφέρειας ή του δήμου. Στο βιβλίο αυτό, καταγράφονται πλέον το ονοματεπώνυμο, το πατρώνυμο, ο ΑΦΜ και ο ΑΔΤ ή διαβατηρίου όσων καταβάλλουν στο συνδυασμό οποιοδήποτε ποσό, καθώς και τα ατομικά στοιχεία των προσώπων προς τα οποία καταβάλλεται οποιαδήποτε δαπάνη από το συνδυασμό. Κάθε οικονομική συναλλαγή εμφαίνεται μέσω παραστατικών. Αντίγραφο του βιβλίου αυτού, αποστέλλεται εντός 30 ημερών από την ημέρα των εκλογών στην Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων του άρθρου 12 του νόμου αυτού.
Επιπρόσθετα, οι συνδυασμοί ως πρόσωπα, έχουν και τις υποχρεώσεις που ορίζονται από τις διατάξεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (Π.Δ.186/1992). Σε περίπτωση που οι συνδυασμοί πρέπει να τηρούν βιβλίο εσόδων-εξόδων με βάση το Κ.Β.Σ., δεν απαιτείται η τήρηση αυτού εφόσον το βιβλίο εσόδων – δαπανών του ανωτέρω άρθρου είναι σύμφωνο με τα οριζόμενα στο Κ.Β.Σ. και θεωρημένο από τη Δ.Ο.Υ.
8.3. Δημοσιοποίηση εσόδων – δαπανών στην Κεντρική Βάση Δεδομένων του ΥΠ.ΕΣ.Α.Η.Δ
Άρθρο 10: Με το άρθρο αυτό, επιχειρείται για πρώτη φορά μια ριζοσπαστική τομή στο καθεστώς που διέπει τις οικονομικές συναλλαγές των συνδυασμών και των υποψηφίων στις αυτοδιοικητικές εκλογές, η οποία ανταποκρίνεται στην επιτακτική θεσμική και κοινωνική ανάγκη για δημοσιότητα και διαφάνεια των εσόδων και δαπανών τους. Για το σκοπό αυτό, θα δημιουργηθεί στο Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης μια Κεντρική Βάση Δεδομένων, στην ιστοσελίδα της οποίας οι συνδυασμοί και υποψήφιοι θα αναρτούν τα έσοδα, τις δαπάνες τους και τα οικεία παραστατικά.
Η υποχρέωση αυτή δεν ισχύει για συνδυασμούς και υποψηφίους σε δήμους μέχρι 10.000 κατοίκους.
Δύο (2) μήνες πριν από τη διεξαγωγή των εκλογών και το αργότερο μέχρι την ανακήρυξη συνδυασμών, δηλ. από 7 Σεπτεμβρίου μέχρι 23 Οκτωβρίου 2010, οι επικεφαλής των συνδυασμών ή οι διαχειριστές τους οφείλουν να ζητήσουν τον ειδικό κωδικό πρόσβασης προκειμένου να αναρτήσουν τα έσοδα και τις δαπάνες τους στη Βάση αυτή.
Η μη τήρηση της ανωτέρω υποχρέωσης, ή η απόκρυψη ή παραποίηση των οικονομικών τους στοιχείων, συνεπάγεται τις αντίστοιχες κυρώσεις ή ακόμη και έκπτωση του επικεφαλής και των υποψηφίων σε περίπτωση υπέρβασης των δαπανών τους κατά 1/3 του ανωτάτου επιτρεπόμενου ορίου αυτών.
Ειδικά για τις προσεχείς δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, η υποχρέωση ανάρτησης των εσόδων και δαπανών των συνδυασμών αφορά αυτές που έχουν γίνει μετά την 9η Αυγούστου 2010, ημερομηνία δημοσίευσης στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης του ν. 3870/2010.
Ειδικότερες τεχνικές και διαδικαστικές λεπτομέρειες θα καθοριστούν με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
8.4 Καταστάσεις εσόδων – δαπανών των συνδυασμών και των υποψηφίων
Με το άρθρο 11, οι επικεφαλής υποψήφιοι περιφερειάρχες και δήμαρχοι, υποχρεούνται να καταρτίσουν αναλυτική κατάσταση καθώς και συγκεντρωτική κατάσταση εκλογικών εσόδων-δαπανών, τόσο για τους αντίστοιχους συνδυασμούς όσο και για λογαριασμό τους. Τις ίδιες καταστάσεις οφείλουν να καταρτίσουν και όσοι από τους λοιπούς υποψηφίους α) εξελέγησαν αντιπεριφερειάρχες και περιφερειακοί και δημοτικοί σύμβουλοι β) οι πέντε (5) πρώτοι αναπληρωματικοί των συνδυασμών γ) όσοι τυχόν αναδειχθούν σύμβουλοι κατά τη διάρκεια της περιφερειακής ή δημοτικής περιόδου και δ) οι συνδυασμοί και υποψήφιοι εις βάρος των οποίων έχει υποβληθεί καταγγελία για υπέρβαση του ανωτάτου ορίου εκλογικών δαπανών στην οικεία Επιτροπή. Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού, προβλέπονται και οι σχετικές προθεσμίες για τις ανωτέρω περιπτώσεις γ’ και δ’.
Η αναλυτική κατάσταση εσόδων – δαπανών στην οποία μνημονεύονται τα αντίστοιχα παραστατικά και αναγράφονται το ονοματεπώνυμο όσων εισέφεραν οποιοδήποτε ποσό, καθώς και η συγκεντρωτική κατάσταση, υποβάλλονται εντός τριάντα (30) ημερών από την ανακήρυξη των επιτυχόντων συνδυασμών και υποψηφίων από το οικείο πρωτοδικείο, στην Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων του άρθρου 12. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, καθορίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για τον τρόπο σύνταξης της αναλυτικής κατάστασης συνδυασμών και υποψηφίων.
9. ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΛΕΓΧΟΥ ΔΑΠΑΝΩΝ ΚΑΙ ΕΚΛΟΓΙΚΩΝ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ
Με το άρθρο 12 του νόμου αυτού συγχωνεύονται οι Επιτροπές Ελέγχου Δαπανών και οι Επιτροπές Ελέγχου Εκλογικών Παραβάσεων του Ν.3202/2003, οι αρμοδιότητες των οποίων θα ασκούνται από την Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων, που αποτελεί ενιαίο δικαιοδοτικό και ελεγκτικό όργανο. Συγκροτείται στην έδρα της περιφέρειας με απόφαση του οικείου Γενικού Γραμματέα με την έναρξη της προεκλογικής περιόδου, δηλαδή 4 μήνες πριν τη διενέργεια των εκλογών. Ειδικά όμως για τις προσεχείς εκλογές του Νοεμβρίου 2010, η προεκλογική περίοδος αρχίζει από τη δημοσίευση του Ν.3870/2010, δηλ. από την 9η Αυγούστου 2010, οπότε και πρέπει να συγκροτηθούν οι ανωτέρω Επιτροπές (άρθρο 1 παρ.6 του ανωτέρω νόμου).
Με τις ρυθμίσεις του άρθρου αυτού, επιχειρείται μια πιο αντικειμενική και αμερόληπτη προσέγγιση της διαδικασίας ελέγχου, δοθέντος ότι η σύνθεση της Επιτροπής συνίσταται από εκπροσώπους του δικαστικού και του νομικού κλάδου, των περιφερειακών κρατικών οικονομικών υπηρεσιών και των φορέων της αυτοδιοίκησης. Ειδικότερα: Πρόεδρος της Επιτροπής είναι Πρόεδρος του Διοικητικού Εφετείου της έδρας της Περιφέρειας και μέλη ένας εκπρόσωπος (μέλος) του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ο επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου της έδρας της Περιφέρειας, ο Προϊστάμενος του Περιφερειακού Σ.Δ.Ο.Ε. (και εφόσον δεν υπάρχει αυτή η Υπηρεσία, ο Προϊστάμενος της Α’ Δ.Ο.Υ.) στην έδρα της Περιφέρειας και εκπρόσωποι της Τ.Ε.Δ.Κ. και της Ε.Ν.Α.Ε. κατά περίπτωση, ανάλογα με το αντικείμενο της συζήτησης και υπό την προϋπόθεση να μην είναι υποψήφιοι.
Έργο της Επιτροπής είναι η ορθή και πιστή εφαρμογή των διατάξεων του νόμου αυτού και των σχετικών κανονιστικών πράξεων που αφορούν στους όρους διεξαγωγής του προεκλογικού αγώνα και ειδικότερα συνίσταται α) στον έλεγχο των καταγγελιών που έχουν υποβληθεί σε αυτή μέχρι και την ημέρα της ψηφοφορίας, σχετικά με την προεκλογική προβολή των συνδυασμών και των υποψηφίων και υπό την προϋπόθεση ότι είναι έγγραφες και επώνυμες β) στον έλεγχο των οικονομικών των συνδυασμών και των υποψηφίων, δηλαδή των βιβλίων, των οικείων παραστατικών, των τραπεζικών λογαριασμών, των αναλυτικών και συγκεντρωτικών καταστάσεων εσόδων δαπανών, καθώς και της διαδικασίας τήρησης της δημοσιοποίησης των οικονομικών στοιχείων στην Κεντρική Βάση Δεδομένων του ΥΠ.ΕΣ.Α.Η.Δ.
Σε κάθε περίπτωση που διαπιστωθεί παράβαση του νόμου, ασκείται το δικαίωμα της προηγούμενης ακρόασης για τους καταγγελλόμενους σε δημόσια συνεδρίαση με την παρουσία των ενδιαφερομένων μερών. Σε δημόσια επίσης συνεδρίαση, η Επιτροπή ανακοινώνει την αιτιολογημένη απόφασή της. Ο αποφάσεις της Επιτροπής αναρτώνται υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα της οικείας Περιφέρειας.
Η Επιτροπή ολοκληρώνει το έργο της για τους συνδυασμούς εντός 5 μηνών και για τους υποψηφίους εντός 10 μηνών από την παραλαβή των σχετικών στοιχείων.
Καθήκοντα γραμματειακής υποστήριξης της Επιτροπής ασκούνται από 5 αποσπασμένους υπαλλήλους της οικείας Περιφέρειας, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα, όπως ειδικότερα ορίζεται στις διατάξεις του άρθρου αυτού.
Με τα άρθρα 13, 14, 15 και 16 ρυθμίζονται θέματα σχετικά με το ελεγκτικό έργο της Επιτροπής, τη διαπίστωση τυχόν παραβάσεων των διατάξεων του νόμου αυτού και την επιβολή των αντίστοιχων κυρώσεων, συμπεριλαμβανομένης και της έκπτωσης από τα αιρετά αξιώματα.
Τέλος, παρακαλούνται οι κ.κ. Γενικοί Γραμματείς Περιφερειών να κοινοποιήσουν την παρούσα εγκύκλιο και το Ν.3870/2010 στις Επιτροπές Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων της περιφέρειάς τους. Παρακαλούνται ακόμη και για την ανάρτησή τους στην ιστοσελίδα του φορέα τους.
Οι κ.κ. Δήμαρχοι και Νομάρχες παρακαλούνται επίσης να φροντίσουν για την κοινοποίηση της παρούσας και του Ν.3870/2010 στα δημοτικά και νομαρχιακά συμβούλια προκειμένου να ενημερωθούν για το περιεχόμενό τους, καθώς και για την ανάρτησή τους στην ιστοσελίδα του φορέα τους.
Επίσης, παρακαλούνται όλοι οι ανωτέρω για την ευρεία δημοσιότητα του νέου αυτού θεσμικού πλαισίου κάνοντας χρήση κάθε πρόσφορου μέσου, καθώς και για την παροχή σχετικής πληροφόρησης προς κάθε ενδιαφερόμενο πολίτη και υποψήφιο.
Συνημμένα σας στέλνουμε για την ενημέρωσή σας αντίτυπο του Ν.3870/2010.
Η παρούσα δημοσιεύεται και στον διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου (www.ypes.gr).
ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ: Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
1. Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη
Τμήμα 1ο Μέτρων Αστυνόμευσης
Π. Κανελλοπούλου 4 ΙΩΑΝΝΗΣ ΡΑΓΚΟΥΣΗΣ
101 77 ΑΘΗΝΑ
2. Πρωτοδικεία Κράτους &
Εισαγγελίες Πρωτοδικών
(μέσω Ν.Α)
3. κ.κ. Γενικοί Γραμματείς Περιφερειών– Έδρες τους
4. κ.κ. Προέδρους Νομαρχιακών
Αυτοδιοικήσεων – Έδρες τους
5. κ.κ. Νομάρχες – Έδρες τους
6. Δ/νσεις Τοπικής Αυτοδιοίκησης και
Διοίκησης Νομών – Έδρες τους
7. κ.κ. Δημάρχους
(μέσω Γ.Γ. Περιφερειών)
8. ΕΝΑΕ
Μεσογείων 15
Τ.Κ. 115 26 ΑΘΗΝΑ
9. ΚΕΔΚΕ
Ακαδημίας 65 και Γενναδίου 8
Τ.Κ. 106 78 ΑΘΗΝΑ
10. ΤΕΔΚ νομών
11. ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΟ
ΚΙΝΗΜΑ (ΠΑ.ΣΟ.Κ.)
Ιπποκράτους 22
Τ.Κ. 106 80 ΕΝΤΑΥΘΑ
12. ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ (Ν.Δ)
Ρηγίλλης 18
Τ.Κ 106 74 ΕΝΤΑΥΘΑ
13. ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ
ΕΛΛΑΔΑΣ (Κ.Κ.Ε)
Λεωφ. Ηρακλείου 145
Τ.Κ. 142 31 Νέα Ιωνία
14. ΛΑΪΚΟ ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΣΥΝΑΓΕΡΜΟ Γ. Καρατζαφέρης
(ΛΑ.Ο.Σ)
Καλλιρρόης 52
Τ.Κ. 117 45 Αθήνα
15. ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ
Πλ. Ελευθερίας 1
Τ.Κ. 105 53 ΕΝΤΑΥΘΑ
16. ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ
Κολοκοτρώνη 31
105 62 Αθήνα
ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΔΙΑΝΟΜΗ:
– Γρ. κ. Υπουργού
– Γρ. κ.κ Υφυπουργών
– Γρ. Γεν. Γραμματέα κ. Στεφάνου
– Γεν. Δ/ντή Αναπτ. Πρ/των
– Δ/νση Οργάνωσης & Λειτουργίας ΟΤΑ
– Δ/νση Μηχ/σης και Η.Ε.Σ
(για την ανάρτηση της παρούσας στον
ιστότοπο του Υπουργείου)
– Γραφείο Τύπου