15REQ002885871 2015-07-01
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Πάρος 30/06/2015
ΝΟΜΟΣ ΚΥΚΛΑΔΩΝ
ΔΗΜΟTIKO ΛIMENIKO TAMEIO
ΠΑΡΟΥ ΑΝΤΙΠΑΡΟΥ
ΑΙΤΗΜΑ
Ο Πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάρου Αντιπάρου ζητάει να γίνει η ανάθεση σε
έναν εργολάβο για τις εργασίες «Παροχή ολοκληρωμένων Ετήσιων υπηρεσιών οργάνωσης για
την προστασία θαλασσίου περιβάλλοντος και την αντιμετώπιση θαλάσσιας ρύπανσης των
λιμένων αρμοδιότητας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάρου Αντιπάρου για το έτος 2015.
Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πάρου Αντιπάρου ως φορέας διοίκησης και διαχείρισης λιμένων
υποχρεούται να μεριμνά αυτοδύναμα για την πρόληψη και την τυχόν καταστολή
περιστατικών θαλάσσιας ρύπανσης, στους λιμένες αρμοδιότητας του και για ποσότητες έως 7
μετρικούς τόνους Πετρελαιοειδών, με τα δικά του μέσα και το δικό του ανθρώπινο δυναμικό
(Π/Δ 11/2002). Στα πλαίσια αυτά συγκροτήθηκε εθελοντική ομάδα, η οποία ενδεχομένως
πρέπει να αναθεωρηθεί αλλά και να εκπαιδεύεται κάθε χρόνο, με σκοπό την άμεση επέμβαση
σε περίπτωση εκδήλωσης περιστατικού θαλάσσιας ρύπανσης και την αντιμετώπιση της εν τη
γενέσει της, με χωρικό περιορισμό της στην μικρότερη δυνατή έκταση. Και τούτο, διότι η
καθυστέρηση στην αντιμετώπιση του φαινομένου μπορεί να οδηγήσει στην ανεξέλεγκτη
επέκταση του προς πάσα κατεύθυνση, με τελικό αποτέλεσμα τον δραστικό περιορισμό της
τουριστικής κίνησης σε όποιο Λιμάνι ή Λιμενική Εγκατάσταση του Δημοτικού Λιμενικού
Ταμείου Πάρου Αντιπάρου εκδηλωθεί τέτοιο περιστατικό.
Στόχος, λοιπόν του Δ.Λ.Τ Πάρου Αντιπάρου είναι η ύπαρξη κατά το δυνατόν άρτιας
εκπαιδευμένης ομάδας αντιμετώπισης θαλάσσιας ρύπανσης, η οποία θα μπορεί να παρέχει τις
απαραίτητες υπηρεσίες για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος εφόσον παραστεί
ανάγκη, χρησιμοποιώντας τον υπάρχοντα εξοπλισμό (πλωτά φράγματα, απορροφητικά υλικά
κλπ). Για τις υπηρεσίες που τυχόν θα προσφερθούν, τόσο το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πάρου
Αντιπάρου όσο και οι εθελοντές, θα πρέπει να αποζημιωθούν από την ασφαλιστική εταιρεία
του σκάφους ή από τον Πλοιοκτήτη του, ή τον ρυπαντή αν βρεθεί υπαίτιος. Αν δεν βρεθεί
υπαίτιος, το εργατικό δυναμικό, σύμφωνα με τα υπάρχοντα της εργατικής νομοθεσίας περί
αμοιβών τεχνιτών της Τιμολογιακής πολιτικής του Εθνικού συστήματος Κοινωνικής
Ασφάλισης και εν συνεχεία να τις διεκδικήσει μέσω γραπτού καταλογισμού των εν λόγω
δαπανών από το Τοπικό Λιμεναρχείο , μέσω του Πράσινου Ταμείου.
Από τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πάρου Αντιπάρου στόχευε
και εξακολουθεί να στοχεύει στην αντιμετώπιση τέτοιου είδους περιστατικών εκ των ενόντων,
καρπούμενο το όποιο οικονομικό αντάλλαγμα για τις παρεχόμενες υπηρεσίες, με σκοπό την
επανεπένδυση του σε εκπαίδευση και αγορά νέου αντιρρυπαντικού εξοπλισμού. Η στόχευση
αυτή είναι προδήλως ασύμβατη με την αντίθεση της αντιμετώπισης περιστατικών αυτού του
είδους σε εξειδικευμένες προς τούτο εταιρείες, οι οπαίες αν και ενδέχεται να διαθέτουν
περισσότερη τεχνογνωσία και εξοπλισμό είναι εύλογο ότι δεν διαθέτουν την δυνατότητα
άμεσης επέμβασης, με αποτέλεσμα την εξάπλωση της θαλάσσιας ρύπανσης. Παράλληλα, σε
περίπτωση είτε μερικής συμμετοχής τους είτε εξ ολοκλήρου ανάληψης όλων των ενεργειών
στην αντιμετώπιση των περιστατικών φαινομένων από αυτές, είναι εύλογο και απολύτως
αναμενόμενο η όποια οικονομική αποζημίωση να επιδιώκεται αποκλειστικά από τις ίδιες.
15REQ002885871 2015-07-01
Η διάρκεια παροχής της υπηρεσίας θα είναι ετήσια (από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης
με τον ανάδοχο) και οι ζητούμενες υπηρεσίες περιλαμβάνουν:
α)Επιτόπια θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση, σε όποιον από τους Λιμένες αρμοδιότητας
του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου αποφασιστεί, μία φορά κατά την διάρκεια παροχής της
υπηρεσίας. Η εκπαίδευση αυτή θα είναι διάρκειας τουλάχιστον 2 ημερών (μία εργάσιμη
ημέρα για την θεωρητική και την επόμενη για την πρακτική εκπαίδευση η οποία
συμπεριλαμβάνει επίδειξη όλων των υλικών αντιρρύπανσης που διαθέτει το ΔΛΤ Πάρου
Αντιπάρου, αλλά και οργάνωση και εκτέλεση μιας άσκησης με παρέαση τουλάχιστον 150
μέτρων πλωτών φραγμάτων με την απαραίτητη αγκυροβόληση τους), ενώ θα προηγείται
επιθεώρηση και τυχόν επισκευή, αν αυτή είναι τεχνικά εφικτή (π.χ. επισκευή πλωτών
φραγμάτων), του Αντιρρυπαντικού Εξοπλισμού ο οποίος υπάρχει σήμερα με την επιτόπια
καθοδήγηση εξειδικευμένου τεχνικού του αναδόχου και έξοδα των απαιτούμενων υλικών, τα
οποία θα βαρύνουν το Δ.Λ.Τ. Επίσης θα πρέπει ο ανάδοχος να έρχεται εκ των προτέρων σε
τηλεφωνική επαφή με όλα τα μέλη της Ομάδας αντιρρύπανσης σύμφωνα με τον πίνακα ο
οποίος υπάρχει στον εκάστοτε ισχύον PCP, με σκοπό να εξασφαλίσει την παρουσία τους τόσο
στην θεωρητική όσο και στη πρακτική εκπαίδευση , η οποία συμπεριλαμβάνει μεταξύ των
άλλων και ρίψη τουλάχιστον 150 μέτρων πλωτών φραγμάτων με παράλληλη αγκυροβόληση
τους, ενώ την εν λόγω εκπαίδευση είναι δυνατόν να παρακολουθήσουν και άλλοι εθελοντές, οι
οποίοι ανήκουν σε άλλους φορείς, κίνηση στην οποία οφείλει να συμμετάσχει ενεργά ο
Ανάδοχος υποδεικνύοντας τις πιθανές ομάδες εθελοντών, οι οποίοι θα μπορέσουν να
πλαισιώσουν την Ομάδα αντιρρύπανσης του ΔΛΤ που θα κληθεί να συμμετέχει στην εν λόγω
εκπαίδευση,
β) Εκτέλεση μιας (1) άσκησης αντιρρύπανσης αυξημένου βαθμού δυσκολίας σε σχέση με το
παρελθόν και με διαφορετικό σενάριο πηγής αλλά και συνθηκών ρύπανσης. Μετά την
πραγματοποίηση της άσκησης, θα πραγματοποιείται ανταλλαγή απόψεων με όλους τους
συμμετέχοντες, με σκοπό την καταγραφή όλων των παρατηρήσεων που προέκυψαν, με στόχο
την εν συνεχεία άμεση υποβολή της αντίστοιχης γραπτής αναφοράς στο Δημοτικό Λιμενικό
Ταμείο Πάρου Αντιπάρου με υποβολή συγκεκριμένων προτάσεων βελτίωσης, παράλληλα με
την παράδοση όλου του συναφούς φωτογραφικού υλικού σε ψηφιακή μορφή.
γ) Επιθεώρηση του αντιρρυπαντικού εξοπλισμού του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάρου
Αντιπάρου μια (1) φορά το χρόνο, προκειμένου να διαπιστωθούν τα όποια προβλήματα, όχι
μόνο στα πλαίσια της αντίστοιχης Επιθεώρησης του Λιμεναρχείου, αλλά κυρίως για την
επιβεβαίωση από τον ανάδοχο ότι ο αντιρρυπαντικός εξοπλισμός είναι πράγματι έτοιμος για
χρήση και θα είναι αποτελεσματικός (Ν. 2252/1994). Τα αποτελέσματα και οι τυχόν
παρατηρήσεις θα καταγραφούν και αν υπάρξει ανάγκη υποβολής τους υπό μορφή γραπτής
αναφοράς καλής κατάστασης, αυτή θα πρέπει να υποβληθεί μέσω Δημοτικού Λιμενικού
Ταμείου Πάρου Αντιπάρου στο τοπικό Λιμεναρχείο.
δ) Σε περίπτωση είτε πραγματικού περιστατικού εκδήλωσης θαλάσσιας ρύπανσης, είτε του
κινδύνου εκδήλωσης τέτοιου περιστατικού μετά από κάποιο ατύχημα και για όλο το τρέχον
έτος της σύμβασης, ο ανάδοχος υποχρεούται να είναι σε άμεση και συνεχή τηλεφωνική
ετοιμότητα επί 24ώρου βάσεως για την παροχή οδηγιών, ακόμη και με την παρουσία του
επιτόπου αν παραστεί ανάγκη, προκειμένου να επιτευχθεί ο καλύτερος συντονισμός της
ομάδας, την οποία αυτός εκπαιδεύει, αλλά και για να γίνει η χρήση των υφιστάμενων μέσων
αντιρρύπανσης την οποία αυτός θεωρεί αποτελεσματικότερη.
15REQ002885871 2015-07-01
ε) Σε περίπτωση είτε σοβαρού περιστατικού, είτε επικείμενου κινδύνου εκδήλωσης ρύπανσης
σε λιμένα ευθύνης του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάρου Αντιπάρου, διευκρινίζεται ότι
είναι δυνατή η άμεση πρόσκληση του αναδόχου από εξουσιοδοτημένους εκπροσώπους του
Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, με υπεύθυνο και έμπειρο τεχνικό αντιμετώπισης πραγματικών
περιστατικών, προκειμένου να συνδράμει αδαπάνως για το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πάρου
Αντιπάρου στο έργο του Συντονισμού όλων των απαιτούμενων ενεργειών για την πρόληψη
και την τυχόν καταστολή της θαλάσσιας ρύπανσης συμμετέχοντας και ο ίδιος στην ομάδα
αντιρρύπανσης του ΔΛΤ και για όσο χρονικό διάστημα απαιτηθεί. Στην περίπτωση αυτή
καταβάλλονται στον ανάδοχο μόνο τα έξοδα κίνηση και διανυκτέρευσης αλλά και η εκτός
έδρας αποζημίωση, που προβλέπουν οι διατάξεις του ν. 2685/1999, όπως έχει τροποποιηθεί και
ισχύει, μετά την προσκόμιση των πραγματικών και προβλεπόμενων από το νόμο
δικαιολογητικών. Σημειώνεται ότι οι όποιες οικονομικές απαιτήσεις ασκηθούν από πλευράς
του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάρου Αντιπάρου είτε προς Ασφαλιστική εταιρεία, είτε
προς τον ρυπαίνοντα γενικότερα, θα καταβληθούν στο σύνολο τους στο ΔΛΤ, ενώ ο ανάδοχος
είναι υποχρεωμένος να συντάξει με δικά του έξοδα όλο τον σχετικό φάκελο κοστολογώντας τις
εργασίες πρόληψης και καταστολής θαλάσσιας ρύπανσης, τις οποίες παρείχε το Δημοτικό
Λιμενικό Ταμείο Πάρου Αντιπάρου (με τον αντιρρυπαντικό του εξοπλισμό του ΔΛΤ και την
δική του ομάδα Αντιρρύπανσης), σύμφωνα με τον εκάστοτε εν ισχύ τιμοκατάλογο του
Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, κάνοντας χρήση της
απαραίτητης για το εν λόγω έργο τεχνογνωσίας του. Επίσης ο Ανάδοχος είναι υποχρεωμένος
να συμμετέχει αδαπάνως για το ΔΛΤ σε όλες τις συναντήσεις και να διεκδικεί προς όφελος
του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάρου Αντιπάρου την όποια οικονομική αποζημίωση
υποβληθεί είτε προς την ασφαλιστική εταιρεία του ρυπαντή είτε προς τον ίδιο ή τον νόμιμο
εκπρόσωπο του. Για την σύνταξη του φακέλου αλλά και τις όποιες διαδικασίες
διαπραγμάτευσης απαιτηθούν, ο ανάδοχος δεν δικαιούται καμιά επιπρόσθετη αποζημίωση.
στ) Αναθεώρηση του ισχύοντος σχεδίου έκτακτης ανάγκης αντιμετώπισης θαλάσσιας
ρύπανση των λιμένων αρμοδιότητας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάρου Αντιπάρου
αμέσως μετά την ετήσια εκπαίδευση και πριν το τέλος του τρέχοντος έτους της σύμβασης, το
οποίο θα πρέπει να υποβληθεί εγκαίρως στο τοπικό Λιμεναρχείο για έγκριση αλλά και στους
κατόχους των αριθμημένων αντιτύπων του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, προκειμένου να
μπορεί να εφαρμοστεί σωστά και κυρίως αποτελεσματικά σε όλες τις καταστάσεις έκτακτης
ανάγκης αντιμετώπισης θαλάσσιας ρύπανσης των λιμένων και των λιμενικών εγκαταστάσεων
ευθύνης του ΔΛΤ. Εννοείται ότι στις υποχρεώσεις του αναδόχου είναι και η λήψη και της
γραπτής έγκρισης της αναθεώρησης του σχεδίου, άνευ της οποίας δεν θα καταβληθεί η
συμφωνηθείσα αμοιβή στο σύνολο της.
Ο Πρόεδρος του
Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου
Πάρου Αντιπάρου
Καραχάλιος Σταύρος